Search Engine Marketing (SEM) of zoekmachine marketing is een vorm van online marketing waarmee je je website hoger in de resultaten van zoekmachines kan laten verschijnen, zodat je beter vindbaar bent. Door de enorme relevantie van zoekmachines zoals Google is SEM in slechts een aantal jaar zo populair geworden dat het onmisbaar is in elke marketing strategie. Als je zelf niet goed weet hoe je dit aan moet pakken, zijn er ook genoeg bureaus die je hierbij graag een handje helpen. Hoe deze zoekmachine marketing bureaus precies te werk gaan, lees je in dit blog.
Search Engine Advertising (SEA)
De eerste manier waarop een zoekmachine marketing bureau als Kwalitiv je website hoger in de zoekmachine resultaten kan laten verschijnen, is door middel van Search Engine Advertising of SEA. Hierbij adverteer je als het ware in een zoekmachine: je betaalt ze om boven de organische zoekresultaten te worden weergeven. Het grote voordeel hiervan is dat de resultaten meteen zichtbaar zijn. Daarentegen zijn ze vaak wel van korte duur en is SEA meestal geen duurzame langetermijnstrategie.
Search Engine Optimization (SEO)
Ook maken search engine marketeers vaak gebruik van een groep strategieën onder de naam Search Engine Optimization of SEO. Deze strategieën zijn er allemaal op gericht om jouw pagina op een natuurlijke manier zo hoog mogelijk in de Google zoekresultaten te laten verschijnen. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door webpagina’s te optimaliseren door ze te voorzien van relevante zoekwoorden. Ook is een veelgebruikte strategie linkbuilding, waarbij er geregeld wordt dat andere webpagina’s naar jouw website linken. Ook hierdoor komt je site hoger in de zoekresultaten. Het grote verschil tussen SEO en SEA is dat SEO grotendeels gratis is. Daarnaast zijn de effecten langduriger dan bij het adverteren in een zoekmachine. Daar staat dan wel weer tegenover dat het even kan duren totdat SEO zijn vruchten afwerpt en de daadwerkelijke resultaten duidelijk worden.
Welke strategie is het meest geschikt voor mijn website?
Zoals je hebt gelezen, hebben beide strategieën die door zoekmachine marketing bureaus worden gebruikt hun eigen voor- en nadelen. Aan de hand van deze voor- en nadelen en jouw wensen, kan je beslissen welke vorm van zoekmachine marketing het beste bij jouw specifieke situatie past. Je hoeft echter niet per se een keuze te maken tussen de twee. Door SEA en SEO te combineren, profiteer je van de voordelen van beide strategieën en kunnen de twee elkaars effect zelfs versterken!
Geen reacties