SEO teksten zijn bedoeld om als site eerder gevonden te worden op het internet. Om een tekst dusdanig op te stellen dat een zoekmachine de site snel vindt zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Niet alleen de vindbaarheid van de site, ook het behouden van de bezoeker en het verleiden van hen om actie te ondernemen vallen onder het doel van SEO teksten.
Hoe stel je nou de goede teksten op?
Om gevonden te worden door de zoekmachine is het belangrijk dat je weet wat de zoektermen zijn waarop de doelgroep zoekt. Hiervoor is kennis van de doelgroep nodig en natuurlijk kennis over hun zoektermen. Dan is het belangrijk dat deze termen worden verwerkt in de tekst zodat de zoekmachine ze vindt. Hierbij is het wel weer de bedoeling dat je niet overdrijft, enerzijds zodat de tekst goed leesbaar blijft anderzijds dat de zoekmachine je niet aanmerkt als spam omdat de zoektermen te vaak in de tekst voorkomen.
Leesbaarheid
In het verlengde van het aantal zoektermen in de tekst die de leesbaarheid niet mogen hinderen is de leesbaarheid in zijn totaliteit uiteraard van belang. Gebruikt geen ellelange zinnen die de lezer drie keer moet lezen. Schrik ze niet af met enorme lappen tekst en gebruik daarom duidelijke kopjes en korte alinea’s.
Passende terminologie
Let erop dat je webteksten aansluiten bij de doelgroep. Het vocabulaire van een site over populaire dancefeesten is anders dan die van het museum over klassieke meesterwerken. De woorden moeten aansluiten bij de lezers zodat zij zich kunnen identificeren met de pagina en blijven lezen.
Wees duidelijk
Zeg waar het op staat, laat de lezer duidelijk weten welke boodschap je over wil dragen en wat je van hen verwacht. Ben je de beste, of de snelste, wees er trots op en laat het zien. Zet duidelijk uiteen waarom de bezoeker jouw bedrijf moet inhuren of jouw product moet kopen. Wil je dat de bezoeker een offerte aanvraagt, roep hen op om op de knop te klikken en zo de offerte aan te vragen.
De kracht van herhaling
Je grootste kwaliteit is natuurlijk iets waar je trots op bent dus schroom niet om dat een aantal keren aan te halen. Hoe vaker de lezer het argument onder ogen krijgt, hoe groter de kans is dat deze blijft hangen en de lezer overtuigt.
Geen reacties